وبلاگ

آزمون یوس چیست؟ راهنمای جامع برای شرکت و موفقیت در آزمون یوس

آزمون یوس ترکیه، یک آزمون عمومی ورودی به دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه است. این آزمون تقریبا مشابه کنکور سراسری در ایران است. با این تفاوت که مفاد و شرایط برگزاری آن با کنکور متفاوت است. به اغلب دانشجویانی که علاقه دارند بعد از پایان تحصیلات دوره متوسطه به خارج از کشور سفر کنند، توصیه می شود در این آزمون شرکت کنند.

نحوه برگزاری آزمون یوس

 

آزمون یوس چیست؟

آزمون یوس ترکیه (YÖS) توسط دانشجویان غیر ترکی (دانشجویان خارجی) که مایل به تحصیل در دو مقطع کاردانی (فوق دیپلم) و کارشناسی (لیسانس) در کشور ترکیه و به زبان ترکی هستند، انجام می‌شود. این آزمون در موسسات آموزش عالی ترکی برگزار می شود. نتایجی که از این آزمون به دست می آید، برای ارائه‌ی سهمیه به دانشجویان بین المللی مورد استفاده قرار می گیرد. آزمون یوس تا سال 2010 میلادی توسط Student Selection  و  Placement Center (ÖSYM) برگزار می شد. اما از آن سال به بعد، به طور رسمی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ترکیه انجام می شود. در صورتی که متقاضی تحصیل در دانشگاه های ترکیه بتواند نمرات کافی کسب کند، می تواند شانس ثبت نام در یکی از دانشگاه های دولتی یا خصوصی این کشور را به دست آورد.

اما چرا برخی از دانشجویان ایرانی شرکت در آزمون یوس را انتخاب می کنند؟ درست است که روال مهاجرت به کشور های اروپایی و آمریکا معمولا از کشور های همسایه مثل ترکیه بیشتر است. اما پذیرش آسان‌تر دانشگاه های ترکیه نسبت به دانشگاه های اروپایی و آمریکایی باعث می شود تا بسیاری از متقاضیان، تصمیم به شرکت در این آزمون برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه را داشته باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” تحصیل در رشته های پزشکی در ترکیه ” را مطالعه کنید

آیا آزمون Yos سخت است؟

شما به عنوان متقاضی تحصیل در ترکیه باید بعد از انتخاب دانشگاه و بررسی شرایط پذیرش ِتحصیلی آن، در آزمون یوس شرکت کنید. بسیاری از دانشجویان به جای شرکت در کنکور سراسری، در آزمون یوس شرکت می کنند. هدف ِبرگزار کنندگان این آزمون به دست آوردن اطلاعات قابل استناد در مورد میزان هوش، IQ، و تسلط متقاضیان به دروس پایه اساسی مانند ریاضی، هندسه، علوم و همچنین زبان ترکی است.

در مقایسه با کنکور سراسری و بسیاری از آزمون های ورودی دانشگاه های اروپایی، آزمون یوس آسان‌تر است. معمولا سوالات آزمون به دو زبان انگلیسی و ترکی ارائه می شوند. متقاضیان می توانند موقع ثبت نام، زبان مورد نظر خود را برای آزمون (عربی، آلمانی و ..) انتخاب کنند. در برخی دانشگاه ها، سوالات مربوط به دروس تاریخ، فیزیک، شیمی، و جغرافیا هم به آزمون YOS افزوده می شود. مفاد امتحانی هر آزمون توسط هر دانشگاه پیش از برگزاری، به طور رسمی اعلام می شود.

پاسخ‌نامه آزمون یوس

هر دانشگاهی در کشور ترکیه شرایط، مراحل درخواست، تاریخ برگزاری و هزینه‌ی خاصی را برای صدور مجوز برای متقاضیان جهت شرکت در این آزمون تعیین می کند. بنابراین باید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت رسمی دانشگاه مورد نظرتان مراجعه کنید. نتایجی که از آزمون یوس به دست می آید تا یک الی دو سال معتبر هستند. شما باید این آزمون را در دانشگاهی که قصد ورود به آن را دارید، امتحان دهید. البته برخی از دپارتمان‌ها و دانشگاه‌های ترکیه، نتایج مربوط به برگزاری آزمون Yos در سایر دانشگاه‌ها را هم می پذیرند. تمامی دانشگاه های کشور ترکیه از سیستم تصحیح سوالات خودکار پیروی می کنند. البته برخی دانشگاه ها نیز موقع تصحیح، به ازای هر چهار سوال با پاسخ اشتباه، یک پاسخ صحیح را نادیده می گیرند.

شرایط شرکت در آزمون Yos چیست؟

متقاضیان شرکت در آزمون یوس باید از دبیرستان فارغ التحصیل شده یا دست کم یک سال تا پایان این دوره، زمان داشته باشند. پذیرش دانشجویان بر اساس معیار های هر دانشگاه متفاوت است. همچنین متقاضیان باید حداقل 16 ساله باشند. اطلاعات مربوط به شرایط پذیرش هر دانشگاه طبق نمره ای که در این آزمون به دست می آورید، در وب سایت هر دانشگاه قرار داده می شود.

در طی این آزمون باید حتما پاسپورت خود را به همراه داشته باشید. به هیچ وجه امکان خروج از محل برگزاری امتحان بدون هماهنگی را نخواهید داشت. به علاوه نباید وسایل الکترونیکی و کتاب در جلسه همراه خود داشته باشید. با اینکه هزینه‌ی شرکت در این آزمون توسط هر دانشگاه به صورت مجزا تعیین می شود، اما به طور متوسط باید از 30 تا 100 دلار هزینه کنید. پرداخت هزینه باید به واسطه کارت اعتباری انجام شود.

زمان ثبت نام و اعلام نتایج آزمون یوس

ثبت نام این آزمون معمولا در بهمن ماه هر سال انجام می شود. زمان برگزاری آزمون در فاصله بین دو ماه ِاردیبهشت تا تیر است. اگر علاقه دارید در آزمون یوس چند دانشگاه مختلف شرکت کنید، مانعی وجود ندارد. زیرا برگزاری این آزمون در دانشگاه های ترکیه، با هم تداخل زمانی ندارند. نمرات دانشجویان معمولا دو هفته بعد از شرکت در آزمون مشخص می شود. البته این موضوع با توجه به شرایط و زمان بندی هر دانشگاه می تواند متفاوت باشد.

نمونه سوالات آزمون یوس ترکیه

در تصویر زیر یکی از نمونه سوالات هندسه آزمون یوس که در سال 2019 در دانشگاه ترکیه برگزار شده است را می توانید مشاهده کنید. سوالات سالهای گذشته‌ی آزمون یوس را می توانید مانند دفترچه سوالات کنکور سراسری در ایران به همراه پاسخنامه در اینترنت به سادگی پیدا کنید.

نمونه سوالات آزمون یوس

شما می توانید برای موفقیت در این آزمون به سراغ مطالعه‌ی کتاب های پیشنهادی زیر بروید:

  • YOS Practice Exam: که شامل پنجاه آزمون گوناگون و نمونه سوالات آزمون یوس می باشد.
  • YOS Mathematics 1-with Subject Explanations and Sample Questions with Solutions: این کتاب یک مرجع آموزشی و کاربردی برای موفقیت در آزمون YOS می‌باشد.
  • YOS Intelligence Quantity (IQ) Practice Exams: از این کتاب می توانید برای تقویت مهارت خود جهت پاسخگویی به سوالات مربوط به بخش تست هوش یا IQ استفاده کنید.

بخش اصلی هر آزمون یوس (در هر دانشگاهی در ترکیه)، سوالات مربوط به تست هوش، ریاضی و هندسه است که در مجموع 80 سوال را شامل می‌شود. 45 سوال مربوط به هوش و مابقی از ریاضیات عمومی، مثلثات و هندسه است. بخش دوم سوالات مربوط به درک داوطلب از زبان ترکی است. نمره دهی به سوالات این بخش کیفی است. یعنی تصحیح طبق معیار A، B، C و بدون نمره دهی، انجام می شود. در بسیاری از دانشگاه ها برای بررسی میزان تسلط شما به زبان ترکی، درخواست می کنند یک متن راجع به یک موضوع بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − 4 =

اینستاگرم واتس آپ واتس آپ تلگرام
برای دیدن صفحاتی که به دنبال آن هستید شروع به تایپ کنید.
advanced-floating-content-close-btn
فروشگاه
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من