دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه و مقایسه آن ها

دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه

مقایسه دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه

در سال های گذشته به دلیل وضعیت نامطلوب سیاسی و اقتصادی کشور ایران، میزان مهاجرت به کشور های خارجی افزایش یافته است. در راستای این مسئله هدف بسیاری از افراد برای مهاجرت، تحصیل در مناطق دیگر بوده است. یکی از بهترین کشور ها که می تواند به عنوان گزینه بسیار مناسبی برای تحصیل شناخته شود، کشور ترکیه است. این کشور با داشتن ویژگی های لازم در این زمینه به عنوان یکی از اصلی ترین گزینه های ممکن برای مهاجرت افراد به شمار می رود. وجود دانشگاه های دولتی و خصوصی مختلف در کشور ترکیه، موجب شده تا دانشجویان به راحتی نسبت به دانشگاه موردنظر خود اقدام نمایند.

در سال های گذشته، مراکز و موسسات بسیار زیادی در سراسر کشور ایران تاسیس شده اند تا به انجام فرآیند مهاجرت تحصیلی شما بپردازند. اما مراکز مهاجرتی معتبر مانند سایا، پیشنهاد می کنند تا قبل از مهاجرت، به مقایسه دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه بپردازید. بررسی این دانشگاه ها باعث می شود تا شما بتوانید با اطلاعات کاملی نسبت به انتخاب دانشگاه موردنظر خود اقدام نمایید. در این شرایط شما می توانید سطح کیفی مهاجرت خود را تا میزان بسیار زیادی افزایش دهید. توجه داشته باشید که در مقایسه این دو دانشگاه، حتما از مراجع معتبر و شناخته شده استفاده کنید. چرا که اطلاعات نادرست بسیار زیادی در این رابطه ارائه می شود.

ارزیابی نحوه پذیرش دانشگاه های دولتی و خصوصی

یکی از اصلی ترین تفاوت های میان دانشگاه های دولتی و خصوصی، نحوه پذیرش آن ها می باشد. در دانشگاه های دولتی اگر فردی قصد تحصیل داشته باشد، باید بتواند در آزمون در نظر گرفته شده برای وی، نمره قبولی را کسب کند. نام این آزمون، یوس می باشد. علاوه بر این مسئله، هر فرد برای تحصیل در یک دانشگاه دولتی ترکیه، نیاز دارد تا تسلط کافی را نسبت به زبان ترکی داشته باشد. چرا که دانشگاه های وابسته به دولت ترکیه، تاکید ویژه ای بر روی تسلط دانشجویان نسبت به زبان ترکی دارند. اما شرایط موردنظر در دانشگاه های خصوصی بدین شکل نبوده و پذیرش آن ها با توجه به معیار های دیگری صورت می گیرد.

دانشگاه های خصوصی ترکیه علاوه بر آزمون یوس، معیار های دیگری را مانند معدل آخرین سال تحصیلی شما و تسلط بر زبان انگلیسی را در نظر می گیرند. البته نیاز است که بدانید، بسیاری از افرادی که به تحصیل در دانشگاه های خصوصی می پردازند، نیازی به انجام آزمون یوس ندارند. چرا که برخی از دانشگاه های خصوصی بدون ارائه آزمون یوس، به پذیرش دانشجویان می پردازند. علاوه بر این مسئله، تدریس در دانشگاه های خصوصی اغلب به زبان انگلیسی انجام می شود. البته شما قبل از ورود به این دانشگاه ها، باید آزمونی را تحت عنوان سطح آزمون انگلیسی ارائه دهید. این موضوع موجب می شود تا مهاجرین بتوانند از نحوه آزمون اساتید این دانشگاه، درک کاملی را داشته باشند.

دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه

مقایسه شهریه پرداختی در دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه

شرایط شهریه پرداختی دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه، مشابه شرایط دانشگاه های کشور ایران می باشد. دانشگاه های خصوصی شهریه بیشتری را در تناسب با دانشگاه های دولتی دریافت می کنند. اما نیاز است که بدانید، دانشگاه های خصوصی ترکیه با توجه به شهریه دریافت شده، خدمات و امکانات رفاهی بسیار بهتری را نسبت به دانشگاه های خصوصی و غیردولتی کشور ایران ارائه می دهند. برای مثال برای تحصیل در رشته های پزشکی یک دانشگاه خصوصی ترکیه، نیاز است تا شهریه ای را معادل 10000 دلار تا 25000 دلار پرداخت نمایید. البته دانشگاه های خصوصی ترکیه از مزایایی نیز بهره مند هستند. برخی اوقات این مراکز آموزشی دانشجویان خود را از تخفیف 100 درصدی شهریه بهره مند می سازند. شرایطی هم وجود دارد که این دانشگاه ها، به دانشجویان خود بورسیه تحصیلی ارائه می دهند.

اما شرایط تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه بسیار خوب بوده و هنگامی که به مقایسه دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه می پردازیم، هزینه شهریه به عنوان یکی از تفاوت های اصلی این مقایسه شناخته می شوند. میزان شهریه در یک دانشگاه دولتی کشور ترکیه مطابق 300 الی 800 دلار می باشد. علاوه بر این مسئله این دانشگاه ها خدمات و امکانات مناسبی را به دانشجویان ارائه می دهند. برخی اوقات نیز شاهد بورسیه تحصیلی دانشجویان ممتاز این دانشگاه ها هستیم.

دانشگاه های دولتی و خصوصی برتر کشور ترکیه

بر اساس آمار های منتشر شده، در کشور ترکیه حدود 200 دانشگاه مختلف وجود دارد که نزدیک به 110 دانشگاه دولتی هستند. سایر دانشگاه های ترکیه نیز خصوصی می باشند. در این شرایط نیاز است تا برترین دانشگاه های خصوصی و برترین دانشگاه های دولتی کشور ترکیه به خوبی بررسی شود. دانشگاه های آنکارا، حاجت تپه، استانبول، مرمره و … جزو برترین دانشگاه های دولتی کشور ترکیه به شمار می روند. این دانشگاه ها در رده های جهانی از رتبه های فوق العاده ای بهره مند هستند. دانشگاه های کوچ، سابانچی، یدی تپه، مال تپه و … نیز جزو دانشگاه های خصوصی برتر کشور ترکیه به شمار می روند.

 نیاز است که بدانید، تعداد افراد متقاضی برای ورود به دانشگاه های دولتی کشور ترکیه بسیار زیاد می باشد. چرا که این دانشگاه ها شهریه کمتری را دریافت می کنند. به همین دلیل نیز رقابت بیشتری در میان افراد متقاضی وجود دارد. اما شرایط دانشگاه های خصوصی بدین شکل نبوده و این مراکز می توانند افراد بیشتری را پذیرش کنند. بنابراین نیاز است قبل از انتخاب دانشگاه خود در کشور ترکیه، به میزان ظرفیت آن ها توجه ویژه ای داشته باشید.

دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه

جمع بندی

در حال حاضر مراکز و موسسات زیادی در کشور ایران قصد دارند تا اطلاعات زیادی را در رابطه با دانشگاه های ترکیه ارائه دهند. این مراکز در تلاش هستند تا با ارائه اطلاعات لازم در این زمینه، تاثیر مستقیمی را در سطح کیفی مهاجرت شما داشته باشند. شما می توانید با اطمینان به مجموعه سایا، تمامی مراحل مهاجرت تحصیلی خود را به ما بسپارید. در این شرایط می توانید بدون داشتن هر گونه دغدغه ای، فرآیند مهاجرت خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. توجه داشته باشید که مجموعه سایا در این زمینه به عنوان اولویت مردم کشورمان به شمار می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 1 =

اینستاگرم واتس آپ واتس آپ تلگرام
برای دیدن صفحاتی که به دنبال آن هستید شروع به تایپ کنید.
advanced-floating-content-close-btn
فروشگاه
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من