دانشگاه آیدین استانبول

دانشگاه آیدین استانبول

تقاضای ادامه تحصیل در دانشگاه های ترکیه رو به افزایش است. یکی از بهترین این دانشگاه ها، دانشگاه آیدین استانبول است. این دانشگاه دانشگاهی جوان و پویا است، از تکنولوژی های مدرن و آخرین فناوری ها در آزمایشگاه ها استفاده می نماید، لابراتورها و استودیوهای مجهزی دارد و امکان انتقال دانشجو در آن برقرار است. این دانشگاه خصوصی است و افراد بدون آزمون ورودی می توانند در دانشگاه وارد شوند، تنها داشتن سوابق تحصیلی مناسب و شرایط سنی از شروط لازم برای ورود به این دانشگاه است. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دانشگاه آیدین استانبول تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

دانشگاه آیدین استانبول: معرفی و تاریخچه

در سال 2003 کالجی به نام آنادولو بیل تاسیس گردید و در عرض کمتر از 5 سال در سال 2007 تبدیل به دانشگاه جدیدالتاسیس به نام آیدین شد. این دانشگاه با عنوان اختصاری IAU شناخته می شود. این دانشگاه در فضایی به مساحت 175 هزار متر مربع بنا گردید. بعدها پارک فناوری اطلاعات ترکیه که بزرگترین پارک فناوری اطلاعات ترکیه است به آن اضافه گردید و فضای دانشگاه تا حدود 205 هزار مترمربع ارتقا یافت. بنیانگذار دانشگاه آیدین استانبول دکتر مصطفی آیدین است و نام دانشگاه از نام وی اقتباس شده است. این دانشگاه خصوصی است و متقاضیان می توانند بدون آزمون ورودی در آن به ادامه تحصیل بپردازند. دانشگاه آیدین در مقاطع مختلف دروس را به زبان ترکی یا انگلیسی تدریس کرده و افراد برای پذیرش در این دانشگاه و ادامه تحصیل به زبان ترکی می بایست مدرک تومر و برای ادامه تحصیل به زبان انگلیسی مدرک تافل یا آیلتس با حد معدلی مناسب داشته باشند.

دانشگاه آیدین استانبول در میان دانشگاه های ترکیه رتبه 25 و در آسیا رتبه 865 را در اختیار دارد. در میان دانشگاه های فراوان اسستانبول رتبه 12 و در جهان رتبه 2786 را در بین 14131 دانشگاه به خود اختصاص داده است. رشته های پزشکی و غیر پزشکی در این دانشگاه تدریس می شود. رتبه دانشگاه آیدین در رشته پزشکی 85، در رشته دندانپزشکی 933 و در رشته های مهندسی 110 است.

برنامه های تحصیلی در دانشگاه آیدین استانبول

در رتبه بندی دانشگاه های خصوصی ترکیه دانشگاه آیدین استانبول رتبه دوم را در اختیار دارد. رشته های این دانشگاه در مقاطع مختلف تحصیلی متفاوت است. 63 رشته در مقطع کارشناسی، 74 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و 17 رشته در مقطع دکتری در این دانشگاه تدریس می گردد. دوره کارشناسی در دانشگاه آیدین استانبول 4 سال، مقطع کارشناسی ارشد 2 سال و مقطع دکتری نیز 2 سال است. 

برای پذیرش در دانشگاه آیدین استانبول می توان در ماه سپتامبر برای تمامی مقاطع درخواست پذیرش نمود اما برای ورودی بهار تنها می توان برای تحصیلات تکمیلی تقاضا کرد. زبان آموزش قابل تدریس در دانشگاه ترکی و انگلیسی است. برای ادامه تحصیل در این دانشگاه به زبان انگلیسی حداقل نمره تافل 79 و حداقل نمره آیلتس 6.5 مورد نیاز است. 

دانشگاه آیدین استانبول 9 دانشکده داشته و رشته هایی که در هر دانشکده ارائه می شود، عبارتند از:

  • رشته پزشکی در دانشکده پزشکی
  • رشته دندانپزشکی در دانشکده دندانپزشکی
  • رشته تربیت معلم در دانشکده تعلیم و تربیت
  • رشته حقوق در دانشکده حقوق
  • رشته زبان و ادبیات ترکی و انگلیسی، روانشناسی و جامعه شناسی در دانشکده علوم و هنر
  • رشته های مدیریت بازرگانی، حمل و نقل، تجارت بین الملل، علوم سیاسی، اقتصاد و امور مالی، مدیریت مالی و حسابداری در دانشکده اقتصاد
  • رشته های مدیریت هنر، انیمیشن، درام و بازنگری، آشپزی و خوراک شناسی، طراحی گرافیک در دانشکده هنرهای زیبا
  • رشته معماری، معماری داخلی و طراحی صنعتی در دانشکده معماری
  • رشته های روزنامه نگاری، تبلیغات تجاری، روابط عمومی و تبلیغات، رادیو، سینما و تلویزیون و … در دانشکده ارتباطات
  • رشته های مهندسی کامپیوتر، برق، صنایع، مواد غذایی، مکانیک، هوا و فضا و … در دانشکده مهندسی
  • رشته های تغذیه، فیزیوتراپی، توانبخشی، شنوایی سنجی، پرستاری، خدمات اجتماعی و … در دانشکده علوم سلامت
  • رشته های تربیت بدنی، مدیریت ورزشی، آموزش مربی و … در دانشکده علوم ورزشی

فضای آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه آیدین استانبول

دانشگاه آیدین استانبول دارای 9 دانشکده است. دانشکده پزشکی، دندانپزشکی، تعلیم و تربیت، حقوق، هنر، اقتصاد، هنرهای زیبا، معماری، ارتباطات، مهندسی، علوم سلامت و علوم ورزشی از دانشکده های این دانشگاه هستند. دانشگاه آیدین استانبول برای ارتقا سطح آموزشی خود در پروژه های تحقیقاتی و آموزشی متعددی سرمایه گذاری کرده است. آیدین استانبول 3 پردیس دارد. پردیس اصلی با نام فلوریا تمامی دانشکده های دانشگاه را در خود جای می دهد. پردیس بویوک چکمجه مربوط به آموزش زبان دانشجویان است و در نهایت پردیس کادیکوی که موسسات و مدارس زیادی در این پردیس قرار دارد.

Aydin Istanbul

امکانات دانشگاه آیدین استانبول برای دانشجویان بین المللی

آزمایشگاه های متعدد و پیشرفته، کتابخانه ای بزرگ، رستوران ها، باشگاه های ورزشی، کلاس های هنری و کلاس هایی در خصوص زبان های خارجی، خوابگاه دانشجویی و … از امکانات این دانشگاه است. نرخ اشتغال این دانشگاه 83.5 درصد است، این به آن معنا است که 83.5 درصد از دانشجویانی که از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند جذب مشاغل تخصصی مرتبط با رشته خود خواهند شد.

دانشگاه آیدین در سیستم اراسموس عضو است و دانشجویانی را که معدل مناسبی دارند و از دانشجویان ممتاز به شمار می روند پس از پایان سال اول تحصیلی به دیگر دانشگاه های خارجی طرف قرارداد خود می فرستند تا از سطح علمی بالای دیگر دانشگاه ها نیز استفاده کرده و سطح علمی دانشگاه استانبول را ارتقا دهند. 

دانشجویان پس از ورود به دانشگاه آیدین استانبول شامل بیمه دانشجویی خواهند شد. با استفاده از بیمه دانشجویی در صورت نیاز به خدمات پزشکی، دانشجویان تنها نیمی از هزینه های پزشکی را پرداخت می نمایند. با استفاده از کارت دانشجویی، دانشجویان دانشگاه آیدین استانبول می توانند از تخفیفات مربوط به حمل و نقل شهری، تفریح در مراکز تفریحی، موزه و … استفاده نمایند.

یکی از نیازمندی های تحصیل به خصوص برای دانشجویان خارجی وجود خوابگاه دانشجویی است. دانشگاه آیدین استانبول 254 اتاق با تمامی امکانات در مساحتی به متراژ 18 هزار متر مربع را در اختیار دانشجویان قرار می دهد. دانشگاه با استفاده از متراژ تخصص داده شده و تعداد اتاق های مورد نظر میتواند میزبان حدود 600 دانشجو باشد. هزینه خوابگاه های دانشجویی در دانشگاه آیدین بر حسب خدماتی که به دانشجویان ارائه می کند متنوع بوده و ماهانه از 78 تا 227 دلار متفاوت است.

پردیس اصلی دانشگاه در فلوریا قرار گرفته و این امکان را برای دانشجویان فراهم آورده است که با استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی بتوانند به دیگر مراکز جابجا شوند. 

فرهنگ و زندگی دانشجویی در دانشگاه آیدین استانبول

یکی از دلایل ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی در دانشگاه های ترکیه، نزدیکی فرهنگ های دو کشور است. علاوه بر هنجارهای مشترک فرهنگی، مردم هر دو کشور مسلمان هستند و این تقارب فرهنگی را بیشتر می کند. تشابهات فرهنگی در هنر، آداب و رسوم و حتی زندگی دانشجویی در این کشور نمود پیدا می کند. تفاهم نامه های فرهنگی که میان دو کشور امضا می گردد نشان دهنده این مشابهت های فرهنگی است. 

تاریخچه تاسیس دانشگاه آیدین استانبول

دانشگاه آیدین استانبول دانشگاهی خصوصی است که در سال 2007 تاسیس شده و مورد تایید وزارت بهداشت و علوم ایران نیز هست و دانشجویان ایرانی که قصد بازگشت به وطن را دارند پس از کسب مدرک در ر مقطعی می توانند مدارک خود را در ایران معادل سازی نمایند و از رشته و مقطع تحصیلی که گذرانده اند استفاده نمایند.

برنامه های تحصیلی کارشناسی در دانشگاه آیدین استانبول

دانشجویان برای کسب نمره قبولی در دروس این دانشگاه می بایست از 100 نمره حداقل نمره 60 را کسب نمایند. از 100 نمره 40 نمره مربوط به فعالیت های کلاسی و حدود 60 نمره مربوط به نمره پایان ترم دانشجویان است. دانشجویان دانشگاه آیدین می توانند پس از گذراندن تعداد نیمسال های مشخص و داشتن معدل بالا در دیگر دانشگاه های اروپایی که با دانشگاه آیدین در ارتباط هستند ادامه تحصیل دهند. دانشگاه آیدین استانبول با 30 دانشگاه در آمریکای شمالی، 15 دانشگاه در آمریکا جنوبی، 317 دانشگاه در اروپا، 11 دانشگاه در آفریقا و 83 دانشگاه در آسیا ارتباط داشته و به تبادل دانشجویان ممتاز جهت ادامه تحصیل می پردازد.

افراد جهت تحصیل در دانشگاه های ترکیه به خصوص دانشگاه آیدین استانبول که از دانشگاه های برتر ترکیه به شمار می رود، لازم است تا پیش از هر اقدامی با مشاوران در این زمینه مشورت نمایند. یکی از بهترین آکادمی های مشاوره در زمینه پذیرش دانشجو در ترکیه، اخذ اقامت شهروندی، گرفتن ویزای تحصیلی، گرفتن خوابگاه دانشجویی و … آکادمی سایا گروپ است. این آکادمی تحت لیسانس شرکت متروپل ترکیه فعالیت کرده جهت پذیرش دانشجو در ترکیه علاوه بر مشاوره و ارائه اطلاعات مورد نیاز دانشجویان، تمامی کارهای مربوط به پذیرش دانشجویان در ترکیه را نیز انجام می دهند. 

امکانات پژوهشی در دانشگاه آیدین استانبول

دانشگاه آیدین استانبول دارای 36 مرکز برای تحقیقات علمی، 11 مرکز فناوری اطلاعات و 27 آزمایشگاه مجهز در اختیار دارد. دانشگاه آیدین 3 پردیس داشته و امکانات مختلفی نظیر کتابخانه ها، سالن های سخنرانی، آزمایشگاه ها، رستوران ها، باشگاه های ورزشی و … در این دانشگاه قرار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 3 =

اینستاگرم واتس آپ واتس آپ تلگرام
برای دیدن صفحاتی که به دنبال آن هستید شروع به تایپ کنید.
advanced-floating-content-close-btn
فروشگاه
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من